onsdag 31 juli 2013

Erik 18 år

På besök hos oss är makens systerson Erik och idag fyllde han 18 år. Eftersom vi i vanliga fall bor ca 30 mil från varandra var det roligt att jag fick möjlighet att uppvakta med en tårta till honom. Såklart ville jag att den skulle vara lite personlig. För två år sedan gjorde jag denna tårta till hans födelsedag.

Erik gillar bland annat att spela Battlefield och är han på resa har han självklart sin laptop med. Så det fick bli en kamouflerad tårta med en explosion på, det skjuts och exploderar ju som bekant en hel del i krigsspel. Sen fick jag för mig att jag skulle göra en pojke som sitter på kanten. Är inte helt nöjd med resultatet men man ser nog att det är en pojke som fingrar på en dator. Jag är som bekant värdelös på att modellera trots fina och detaljerade instruktioner.


Ljusa anslag fylld med hasselnötscreme och kiwi- och krusbärsmousse (från pulver). Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med sp med vit chokladsmak. Dekorerad med sp, marsipan, råsocker och ätbart glitter. Den spritsade gräskanten är smörkräm med lakritssmak. Storlek: ca 15 bitar.



Anslagen i tårtan var också kamouflagefärgade, så gott det gick i alla fall. Det var svårt att få till starka färger med den anslagssmet jag använder. Men resultatet blev häftigt även om färgerna blev som de blev. Sp:n fick inte heller de färger jag önskade men fick duga.



Det var inte bara tårtan som hade en explosion på sig, hela tårtan var smakmässigt en explosion. Jag passade på att experimentera lite, speciellt med smörkrämen. Resultatet blev lite väl många smaker, men jag har lärt mig att smörkräm är godare med vaniljsmak än lakritssmak.

Inga kommentarer: